Päivitetty 27/2/2018

Luotettava verkkokauppa -sertifiointiprosessi

Verkkokaupan luotettavuuden testaaminen alkaa ennakkotietojen tarkastamisesta. Eurooppalaista Kuluttajasuojalakia yhtenäistettiin ja muutokset tulivat voimaan Suomessa 2014 keväällä. Tämän jälkeen testaamme yrityksen verkkoturvallisuutta työkaluilla, joita voit vapaasti käyttää myös itse. Asiakastyytyväisyyttä voi tutkia hakukoneella tehtävien etsintöjen perusteella. Tutkimme kaikki viimeisen 12kk aikana löytyneet negatiiviset kommentit ja palautteet sekä niiden totuudenmukaisuuden. 25.5.2018 astuu voimaan EU:n laajuinen tietosuoja-asetus, jonka tarkoituksena on vahvistaa kansalaisten oikeuksia omista henkilötiedoistaan ja antaa lainsäädällisiä keinoja henkilötietojen käsittelyn sääntelyyn. Tarkastamme, että verkkokaupan tietosuojaseloste on tarpeeksi kattava, sekä kartoitamme yrityksen mahdolliset riskit henkilötietojen käsittelyprosesseissa.

ENNAKKOTIEDOT

Ennen tilauksen tekemistä kuluttajalle on annettava kattavasti tietoja. Ennakkotietovaatimukset perustuvat Kuluttajasuojalakiin, johon tehtiin muutoksia 13.6.2014.

  • Kattavat yritystiedot
    • Nimi
    • Y-tunnus (tai vastaava)
    • Osoite
    • Puhelinnumero
    • Sähköposti
  • Tuotteen
    • Pääominaisuudet
    • Kokonaishinta veroineen tai hinnan määräytymisen perusteet
    • Toimitus- ja muut kulut
  • Selkeät toimitusehdot
  • Maksuvaihtoehdot esitetty ennen tilausta
  • Sopimuksen voimaantulo
  • Reklamaatio-ohjeet
  • Maininta tavaroita koskevasta lakisääteisestä virhevastuusta
  • Asiakaspalvelun tiedot
    • Sähköposti / sähköinen lomake
    • Puhelin / live chat
    • Aukioloajat
  • Kaupanteon jälkeiset mahdolliset palvelut ja takuuasiat
  • Tarvittaessa maininta sopimuksen kestosta tai sen jatkuvuudesta
  • Toimitusajat ja toimitukseen liittyvät rajoitukset
  • Tieto mahdollisuudesta ja tavoista saattaa riita kuluttajariitalautakunnan tai muun vastaavan elimen käsiteltäväksi
  • Vaadittavat tiedot peruuttamisoikeudesta
    • Peruutusehdot, määrä-ajat ja ohjeet
    • Palautuskustannukset
    • Peruuttamisaikana palautetun käytetyn tuotteen arvonalentamisen perusteet ja siihen liittyvät korvaukset elinkeinoharjoittajalle
    • Tarvittaesssa tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai olosuhteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää
    • Kuluttajalla on 14pv peruutusoikeus tavaran tai palvelun vastaanottamisesta
  • Suoritusten palauttaminen
    • Rahat on palautettava viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta
    • Palautukset samalla maksutavalla, jota kuluttaja käytti tilauksessa

Tietosuojan kartoitus ja GDPR (General Data Protection Regulation) auditointi

EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) koskee kaikkia EU:n sisällä palveluita tarjoavia yrityksiä, jotka säilyttävät tai käsittelevät henkilötietoja. Tarkastamme, vastaako verkkokaupan tietosuoja voimaan tulevaa uudistusta. Tarkastukseemme kuuluu kolme osa-aluetta:

  • Tietosuojaselosteen lainmukaisuus
  • Riskienkartoitus ja ennaltaehkäisysuunnitelma
  • Markkinointiviesteillä on todistettavasti asiakkaan suostumus (positiivinen opt-in)

Yrityksillä on suuri motivaatio kehittää sisäisiä prosessejaan henkilötietojen yksitysyyttä kunnioittaen ja tietoturvaa miettien, koska EU:n uusi lainsäädäntö antaa mahdollisuuden sakottaa yrityksiä yli jopa 20mEUR arvosta.

Tietosuojaselosteen pitää sisältää ainakin seuraavat kohdat:

    • Rekisterin pitäjä ja yhteystiedot
    • Rekisterin nimi ja käyttötarkoitus
    • Kerätyt henkilötiedot
    • Tietojen säilytys ja poisto
    • Tietolähteet
    • Tietojen luovuttaminen kolmansille osapuolille ja/tai EU:n ulkopuolelle
    • Tietokannan turvallisuus
    • Rekisteröidyn yleiset oikeudet

Verkkoturvallisuus

Testaamme vähintään vuosittain verkkosivun turvallisuutta käyttäen moderneja monipuolisia työkaluja.

Norton Safe Web on Symantecin uusi maineenarviointipalvelu. Symantecin palvelimet analysoivat verkkosivustoja ja kertovat, miten ne vaikuttavat tietokoneeseesi. Lue Lisää

Web of Trust (WOT) on verkkosivun arviointipalvelu, joka perustuu yhteisön tekemiin arvioihin sivuston luotettavuudesta. Lue Lisää

IP Trace tarkoittaa tekemäämme www-osoitteen jäljitystä selvittääksemme, missä verkkokauppaa pyörittävä serveri sijaitsee. Lue Lisää

SSL-sertifikaatilla salataan käyttäjän nettiselaimen ja palvelimen välinen tietoliikenne. Salauksen ansiosta kukaan ulkopuolinen ei pysty lukemaan tai muokkaamaan tietoja. Maksuliikenne on aina salattua verkkokaupan ja maksupalveluntarjoajan välillä. Verkkokaupan omalla SSL sertifikaatilla voidaan suojata sen lisäksi asiakkaan tiedot. Lue Lisää

Asiakastyytyväisyys

Asiakastyytyväisyyttä tutkimme tarkastamalla kaikki verkkokauppaan liittyvät arviot ja kommentit viimeisen 12kk ajalta. Mahdollisista kerääntyneistä negatiivistä kommenteista vaadimme selvityksen verkkokaupalta mistä palaute on johtunut ja miten asia on korjattu ettei niin tulevaisuudessa tapahdu.

Asiakaspalautteita voi etsiä mm.
  • Hakukoneilla (esim. verkkokaupan nimi + kokemuksia/ongelmat/palautukset/ jne.)
  • Forumeilta
  • Suosituilta keskustelupalstoilta
  • Arvostelujen keräyssivuistoilta

Asiakaspalvelu ja Logistiikka

Lopuksi analysoimme vielä asiakaspalvelun riittävyyden verrattuna kävijä- ja tilausmäärään, keskivastausajan puhelimitse ja sähköpostitse, sekä tilausten lähettämiseen kuluvan ajan perustuen verkkokaupalta saataviin tietoihin.

Ota Yhteyttä

Voit lähettää meille viestin alla olevalla lomakkeella.


  • Suomen Varmakauppa Oy
  • Y-tunnus 2257277-1
  • contact@suomenvarmakauppa.fi
  • Härmälänkatu 62, 33900, Tampere
  • 010 3200 981
  • Suomen Vahvimmat

    Suomen Asiakastieto Oy on myöntänyt Oy Suomen Varmakauppa Ltd:lle on Suomen Vahvimmat 2017 -sertifikaatin.

    Vaatimukset sertifikaatin saamisille ovat yrityksen erinomaiset taloudelliset tunnusluvut, yrityksen positiiviset taustatiedot ja maksukäyttäytyminen.

  • Suomen Vahvimmat